Nieuws 21 januari 2020

LINAK introduceert nieuwe video’s die laten zien dat de productiviteit en het welbevinden van werknemers toenemen met zit-sta bureaus

Wat zijn de voordelen als zit-sta bureaus worden toegevoegd aan het kantoor? LINAK beantwoordt deze vraag en laat zien hoe zit-sta bureaus waarde kunnen creëren voor zowel werkgevers als werknemers door een actieve en gezonde werkomgeving tot stand te brengen en ook nog eens het beste uit uw werknemers te halen.

Waarom is beweging belangrijk?
De kantooromgeving is in de afgelopen jaren sterk veranderd, maar één ding blijft constant: we zitten nog steeds veel. Wij brengen het grootste gedeelte van de dag zittend door, tot wel 12 uur.1 . Dit is belangrijk omdat overmatige inactiviteit in ons dagelijks leven serieuze nadelige gevolgen kan hebben. Inactiviteit verhoogt gezondheidsrisico’s, van hartziekten en diabetes tot vermoeidheid en rugpijn.

Get more companies moving with sit-stand desks

 

In feite wordt circa 30% van de ischemische hartziekten en 27% van de diabetesgevallen veroorzaakt door fysieke inactiviteit.2 Dus alles wat wij doen om elke dag inactiviteit te verminderen, is een waardevol middel om onze gezondheid te verbeteren. En welzijn is niet alleen belangrijk voor de persoon die het bureau gebruikt. Er zijn voordelen voor zowel de werknemer als werkgever wanneer gezondheid en welzijn op de werkplek prioriteit krijgen. Onderzoek heeft aangetoond dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen gezonde werknemers en een betere prestatie. Dit zou daarom voor elke werkgever een belangrijk punt van aandacht moeten zijn.

Hoe krijgen wij mensen in beweging?
Een van de beste manieren om uw bedrijf in beweging te krijgen is door over te schakelen naar in hoogte verstelbare bureaus of zit-sta bureaus. Integratie van de juiste zit-sta bureaus met herinneringsfuncties en een intuïtief ontwerp op uw werkplek kan een geweldige manier zijn om het welbevinden van de werknemers direct te verbeteren. Maar vergeet ook niet dat beweging overal in uw kantoor mogelijk is. U beschikt over vrijwel eindeloze mogelijkheden om in uw kantoorontwerpen beweging te integreren, van standaards met één poot tot tafels met meerdere poten in conferentiezalen. Het belangrijkste om in overweging te nemen is waar mensen hun tijd zullen doorbrengen. Zij zullen waarschijnlijk niet de hele tijd doorbrengen achter hun bureau. Op een werkplek wordt vergaderd, samengewerkt en vindt sociaal verkeer plaats. Er zijn dus veel gebieden waar beweging kan worden geïntegreerd in ontwerpen om de flexibiliteit te bevorderen.

Voordelen van zit-sta bureaus
“Het gebruik van zit-sta bureaus leidt tot meerdere voordelen voor de gezondheid, maar onderzoeken hebben aangetoond dat slechts een paar minuten per uur staan bijdraagt aan een lager gewicht, meer welbevinden, prettige werkomstandigheden en een goede gezondheid”, zegt Michael Cook, directeur van de divisie DESKLINE bij LINAK U.S. Inc. “Maar onderzoeken laten ook zien dat wanneer werknemers hun bureaus vaker gebruiken, zij dan betere werknemers worden. Het aantal ziektedagen neemt af en werknemers zijn meer gefocust, productiever en minder gestrest3.

Get more companies moving with sit-stand desks

 

Volgens James Levine, directeur van obesitasoplossingen voor de Mayo-kliniek en de universiteit van de staat Arizona ligt het investeringsrendement gewoonlijk tussen de $3 en $7 voor elke $1 die is geïnvesteerd in werkplekinterventies die mensen helpen tijdens hun werk actiever te zijn. Dus zit-sta bureaus betekenen voor werkgevers een win-winsituatie.”4

Staan draagt bij aan activering van de enzymen die verantwoordelijk zijn voor een goede gezondheid5, vergroot de bloedstroom om vermoeide spieren te ontlasten6 en stelt het lichaam in staat om een belastingsbalans te bereiken. Alleen al de activiteit om van zitten naar staan te gaan is geweldig goed voor de gezondheid.7 Dit dwingt je lichaam om tegen de zwaartekracht in te werken en houdt de skeletspieren sterk. De afgelopen tijd wordt veel gesproken over de juiste tussenpozen tussen zitten en staan, en de aanbeveling is om minimaal 2 uur per dag en 15 minuten per uur te gaan staan.8 Het werkelijke doel is om de gehele dag door in beweging te blijven.

“Er zijn de laatste tijd nogal wat discussies geweest die tot enige verwarring hebben geleid”, zegt Cook. “Een bepaald onderzoek toonde onlangs aan dat als je langere perioden staat, dit kan leiden tot negatieve effecten zoals ongemak en mentale traagheid, maar wij weten dat zittend gedrag ook ernstige gevolgen kan hebben. Het moet echter duidelijk zijn dat het er niet om gaat om het ene of het andere te doen. Wat belangrijk is om van beide de juiste hoeveelheid te doen. Bedrijven zouden zich moeten richten op bevordering van beweging en een actieve werkomgeving en niet alleen op ‘zitten of staan’.”

Get more companies moving with sit-stand desks

 

Individuele voordelen (10):

  • Minder risico op kanker
  • Minder risico op hartziekten
  • Meer verbranding van calorieën
  • Hogere energieniveaus
  • Meer spieractiviteit
  • Gewichtsvermindering
  • Meer welbevinden

Voordelen voor werkgever

  • Minder ziektedagen
  • Hogere productiviteit
  • Hogere kwaliteit en efficiëntie van het werk
  • Betere samenwerking tussen werknemersgroepen
  • Meer gefocust en minder stress

Breng uw bedrijf in beweging
Zit-sta bureaus zijn al enige tijd een groeiende wereldwijde trend, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die de overstap nog niet hebben gemaakt. Cook schat dat in Noord-Amerika in feite slechts 10% van de bureaus in hoogte verstelbaar is. Dat betekent dat veel mensen en bedrijven de potentiële voordelen mislopen waarvan zij kunnen profiteren als beweging wordt toegevoegd aan de werkplek. Indien u of uw bedrijf de overstap nog niet heeft gemaakt, of dat u overweegt om zit-sta bureaus toe te voegen aan uw toekomstige ontwerpprojecten, bekijk dan eens onze nieuwste video’s die de voordelen laten zien.

 

Literatuur

  1. Garrett, G., Benden, M., Mehta, R., Pickens, A., Peres, S., & Zhao, H. (2016). Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors, 2-3, pp. 188-195.
  2.  Healy, G., Lawler, S., Thorp, A., Neuhaus, M., Robson, E., Owen, N., & Dunstan, D. (2012). Reducing prolonged sitting in the workplace. An evidence review: full report. Melbourne, Australië: Victorian Health Promotion Foundation.
  3. Hedge, A. (2016, 18 maart). Sit-Stand Working Programs. Afkomstig uit http://ergo.human.cornell.edu/CUESitStandPrograms.html
  4. Hedge, A. (2017). Ergonomic Workplace Design for Health, Wellness and Productivity. Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group .
  5. Institut für Gesundheit und Ergonomie. (2018). Measuring the effect of sit-stand reminders. LINAK.
  6. Levine, J., & Yeager, S. (2009). Overweight? Depressed? You Have Sitting Disease. In J. Levine, & S. Yeager, Move a Little, Lose a Lot: New N.E.A.T. Science Reveals How to Be Thinner, Happier, and Smarter. Harmony.
  7. Lytle, T. (2017, 22 februari). Promote an Active Workforce with Standing Desks. Afkomstig van Society for Human Resource Management: https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/0317/pages/promote-an-active-workforce-with-standing-desks.aspx
  8. Miles-Chan, J., Sarafian, D., Montani, J., & al., e. (2013). Heterogeneity in the energy cost of posture maintenance during standing relative to sitting: phenotyping according to magnitude and time-course. PLoS One, e65827, 8.
  9. Saeidifard, F., Medina-Inojosa, J., Supervia, M., Olson, T., Somers, V., Erwin, P., & Lopez-Jimenez, F. (2018, March 1). Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology, 522-538.
  10. Tatta, J. (2017). Return to Movement. In Heal Your Pain Now: The Revolutionary Program to Reset Your Brain and Body for a Pain-Free Life. Boston: Da Capo Press.
  11. Van der Ploeg, H., Chey, T., Korda, R., Banks, E., & Bauman, A. (2012). Sitting Time and All-Cause Mortality Risk in 222 497 Australian Adults. Arch Intern, 172(No. 6), 494-500.
  12. Wereldgezondheidsorganisatie. (2009). Global health risks. Mortality and burden of disease attributable to selected major risks. Genève: Wereldgezondheidsorganisatie.